El networking es defineix com el procés voluntari pel qual, a través d’intermediaris, un individu es posa en contacte amb altres que disposen d’informació o de poder de decisió en lo que concern a una plaça de treball.
És molt important realitzar una labor d’explotació i manteniment d’una xarxa de contactes professionals. Aquesta xarxa és, en efecte, un aspecte esencial de la búsqueda de feina, doncs els anuncis només corresponen a la part visible de l’iceberg de plaçes vacants. Trau partit a la teua xarxa de contactes.
MANERA D’EMPRAR LA XARXA DE CONTACTES
L’eficacia del networking ja ha sigut profusament demostrada: és la millor forma per a tu de donar a conèixer al major nombre de gent i al menor cost, que estàs buscant una nova feina, així com el tipus de feina i sector en què estàs interessat. L’objectiu consisteix en fer emergir ofertes d’ocupació i de fer que aquestes arriben a tu de forma natural.
Per començar, elabora una llista de contactes que abarquen la teua familia, amics i coneguts així com vells colegues et posarà en el punt de partida per iniciar la caça. Aquest és un bon inici, però cal que actualitzes constantment aquesta llista a mesura que les persones de la llista inicial et faciliten nous contactes. D'aquesta manera s'hi anirà fent més gran de manera progressiva i sempre al voltant del tipus de plaça i activitat a la que vols optar.
Pots dirigir-te a cadascún dels teus contactes per carta, mail o telèfon. En cas de la vía telèfonica, procura fer-la una semana després d’haver enviat la carta, per a donar temps suficient a que arribe al seu destinatari. L’objetiu consisteix en aconseguir una entrevista a la que pugues ampliar i precisar informació sobre l’actualitat del domini d’activitat, així com un panorama dels contactes interesants i de pistes de búsqueda de feina que el vostre interlocutor puga facilitar-te.
L’ART DE LA ‘ENTREVISTA DE NETWORKING’
Encara que l’objectiu del tipus d’entrevista diferix de la entrevista de treball tradicional, es tracta igualment d’impressionar al contacte. La teua roba, actitud o discurs deuen oferir una imatge professional. Quan més clar, precís entusiasta i simpàtic sigues, més interesat es mostrarà el teu interlocutor i será més procliu a recolzar-te i ajudar-te.
No et presentes com un buscador de feina, no portes el teu CV, t’arrisques a convertir la situació en vergonyosa per a ell i a que hi fugisca a la mínima oportunitat que s’hi presente. La teua intenció és tan sols demanar consell, conèixer el domini de competència del teu contacte i, eventualment, eixamplar la teua llista de persones interessants. No busques donar llàstima, no sol resultar. Insisteix en el fet de que ara et trobes en un període de transició, en el que expliques el teu projecte de futur i les competències de les que disposes per a portar-lo a terme.
Al finalitzar l’entrevista, assegura’t de que el teu interlocutor ha comprés el que esperaves d’ell i que si pot proporcionar-te algún contacte, o si et pot aportar alguna informació en el futur, te la farà arribar d’alguna manera.
Agraeix la seua amabilitat per haver-te rebut. Quan arribes a casa, apunta al teu planning la data de l’entrevista per a que pugues veure l’avanç global del teu projecte.
Després d’una serie d’entrevistes, sabràs per la teua llista qui ha mostrat interés per tu i quins contactes han sigut útils. Truca regularment per saber si n’hi ha alguna novetat; cal que tingues clar que la teua tasca consisteix en aconseguir que els teus contactes t’aporten la major quantitat posible d’informació útil. Quan la teua búsqueda de feina haja conclós, fes-ho saber a les persones que formen part de la llista, agraïnt la seua ajuda.